Sunday, April 13, 2008

محاولة واعتذار


اذا كنت من هؤلاء الذين ذاقوا الامرين معى
او كنت من هؤلاء الذين لم يتعاملوا معى كثيرا ، فلم يضجروا منى بعد
:) او حتى ان كنت لم تتعامل معى بعد ، او بمعنى اصح لسه ما اتقرصتش
مش مهم تكون اى حاجة فيهم

المهم ان انا هتكلم معاك دلوقتى شوية بخصوص حاجة من اكتر الحاجات اللى عملالى مشكلة فى حياتى
تلك العادة السيئة التى اثرت عليا كثيرا
وهى
عدم الالتزام بالمواعيد
: واللى كما يصفها استاذ عبد الوهاب مطاوع بقوله
فأنا من هؤلاء الذين لا يلحقون القطار... الا وهو يتحرك دائماً ، اى انى اصل غالبا الى موعدى والى العمل المطلوب منى فى اللحظة الاخيرة وكثيراً * بعدها ... وهذه الآفه كلفتنى الكثير فى مراحل عمرى المختلفة

لما قريت الكلمتين دول لاستاذ عبد الوهاب حسيت انه زى ما يكون بيتكلم عنى بجد
فلست فى حاجة لان احكى لكم كمية المواقف المحرجة اللى تعرضت لها بسبب تأخرى على مواعيدى
ولست ايضا مضطرا لان اخبركم بعدد الاشخاص الذين خسرتهم او كدت بسبب تلك العاده الذميمه
وكذلك لست مضطرا لاخباركم بكمية العهود والوعود التى اخذتها على نفسى ومع من حولى لمحاوله التغيير
لست مضطرا لذلك كله

ولكن اللى انا مضطر اعمله هو انى فعلا احاول اتغير
شايفك ياللى بتضحك
وسامعك كمان وانت بتقول سمعنا الكلام دا كتير قبل كدة
:@

بس حصل موقف ظريف امبارح خلانى متفائل شوية
كان معاد المحاضرة الساعة 8 الصبح
انا كنت صريح مع نفسى وقلت انا كل اللى عايزه انى احدد معاد اكون موجود فى الكلية فيه حتى لو بعد 8 ، بس المهم ان المعاد اللى اقوله التزم بيه . وقلت انا لازم اكون هناك الساعة 8 وربع
وحددت ربع ساعة للفطار وربع ساعة للبس وتجهيز حاجتى وربع ساعة كمان للطريق
وفعلا وصلت الكلية الساعة 8 وربع
كنت فرحان جداااااااا وفخور اوى بنفسى
وكمان اللى زود فرحتى ، انى لقيت الدكتور لسه ما جاش
:) حسيت بالزهو اكتر واكتر
ابص فى الساعة الاقيها 8 وتلت والدكتور لسه ما جاش
عادى
8 ونص والدكتور مجاش
9 الا ربع المحاضرة اتلغت
هههههههههههههه
دا جزاء اللى يروح بدرى اصلا
:D

بغض النظر عن كدة
لكن انا بجد عايز اتغير وهحاول ان شاء الله مع نفسى شوية شوية
وكلى ثقة بانى ساصل الى هدفى وهو الالتزام بالمواعيد بعد مزيد من المحاولة والاجتهاد

وكمان عايز اقول لاول صنف من اللى قلت عليهم فى البوست
اللى هما الناس اللى ذاقوا الامرين معى
معلش
بجد معلش انى تعبتكم معايا كدة
بس والله ما كانش بمزاجى ، صحيح كانت محاولاتى لاصلاح نفسى ضئيلة نوعا
ولكن دايما كنت ببقى نفسى التزم بالمعاد
اقدم لكم اعتذارى
فاقبلوه
(F)

: ولنفسى اقول
قال الامام الحسن البصري رضي الله عنه: من كان يومه كأمسه فهو مغبون، ومن كان يومه شرا من أمسه فهو ملعون

بس كدة
:)
-------------
استاذ عبد الوهاب مطاوع قال احيانا *
اما انا فأقول كثيرا

16 comments:

أميرة الهدوء said...

شى جميل ان الانسان يغير من نفسة للاحسن
وصدقنى الى خسرتهم هيرجعوا تانى
لما يلاقوا فيك تغير
لان كلنا فينا عيوب
وانت عيبك احسن من عيووب تانية كتير

تحياتى
الفرعونة العاشقة

Mo3Az said...

الفرعونة العاشقة

اعتقد ان دا من اصعب العيوب
بس من النهارده معتش هايبقى عيب ان شاء الله ، بجد انا متفائل اوى بالتغيير ان شاء الله

زيارتك الاولى تسعدنى كثيرا يا فندم
اتتمنى الا تكون الاخيرة
(F)

الباحث عن الحقيقة said...

المحاضرة أتلغت
ههههههههههههه
هههههههههههه
المهم يا بطل مش المحاضرة
المهم انك انتصرت وفزت
وقدرت تظبط ميعادك في اليوم ده
صحيح شكلك ما كررتهاش تانى
انما على الاقل لما حاولت .نجحت
يعنى الارادة موجوده
انفخ انت فيها شوية علشان تكبر

noha said...

هههههههههههههه

المحاضرة اتلغت
معلش يا فندم يللا غيرها فى غيرها
اكيد دى مكافه لك انك روحت فى معادك قالوا يريحوك

:D

على فكرة انا فى نفس النقطة دى
وهى مثلا ان يبقى عليا كورس - على اعتبار اننا نسينا المحاضرات دى من زمان :D -
الساعة 6 ونص
وقتها انزل من البيت 6 ونص بالظبط
:D

بس الحقيقة لما بيكون عندى معاد اكيد بحافظ عليه
وبروح فى وقته بالظبط

عموما ربنا يوفقك يارب

وتحياتى
:)

Anonymous said...

المهم فعلا مش ان المحاضرة اتلغت المهم انك روحت في المعاد .. ماهو ده سبب في اننا سعات مش بنلتزم بالمواعيد اننا بنقول الناس كمان بتتاخر بس الصح اننا نعمل الي علينا واكيد هيتاثروا بينا ويتغيروا.. وربنا يكرمك يااخ معاذ

مصر اللى مشفتهاش said...

أنا واحدة من الشعب المصرى حاسة ان مكانى المفروض ما يبقاش هنا.. حاسة انى الحيدة اللى بلتزم بمواعيدى ..

مفيش حد حاوليا شبهى .. وعشان كده قررت وده بجد مش هزار والله.. هبطل التزم بالمواعيد.. انا خدت القرار ده كزا مرة قبل كده بس كنت برجع فيه .. لما مرة كان عندنا معاد شغل الساعة 4 فى مكتب اللى ماسك الشغل ده ورحت حتى صاحب المكتب اللى المفروض يبقى موجود من الصبح مالقتهوش وجه متأخر وقالى أصلى متوقعتش حد ييجى فى معاده فنزلت مشوار قريب.. ربنا يكرمه هو اللى خلانى أخد القرار النهائى ده..لا رجعة فيه .. :))

Mo3Az said...

الباحث عن الحقيقة

مكررتهاش ايه يا باشا
الحمد لله ومن غير ما حد يقر عليا يعنى
النهارده كمان رحت بدرى جدا لدرجة انى مالقيتش حد قبلى غير واحد بس

ربنا يكرم بس ولما انفخ ما تفرقعش
ههههههههههه

نورتنى يا جميل
(F)

Mo3Az said...

noha

باين كدة
احنا المحاضرات عندنا مهمة الى ابعد الحدود ، بس بغض النظر
انا كنت بتكلم بوجه عام على اى معاد

بس خلاص
ان شاء الله من النهارده حاجة تانية
:)

جزاكم الله خير على التعليق الطيب
:)

Hosam Yahia حسام يحيى said...

ربنا يوفقك ياباشاوانتا فين يا عم

طبعا مشغول فى المذاكره


تحياتى لك اولا

ولبوستك ثانيا

Mo3Az said...

somaya abozaid

معاكى كل الحق لما قلتى :
بس الصح اننا نعمل اللي علينا

ربنايسهل والواحد يعرف يعمل اللى عليه

دعواتك يا فندم
زبارتك اسعدتنى
جزاكم الله كل الخير
(F)

Mo3Az said...

مصر اللى مشفتهاش

:)
طب ليه الاحراج دا طيب
والله انا خلاص اخدت عهد على نفسى انى احاول اتغير ،وفعلا اخدت خطوات عمليه

يقال ان الاستاذ العقاد كان اذا دعا احدهم لزيارته فى السابعة مثلا ، فانه يدخل الى الصالون فى السابعة الا خمسه وينتظر الضيف الى السابعة وخمسة .فاذا لم يحضر الضيف خرج الاستاذ العقاد من الصالون ودخل مكتبه ورفض استقبال الضيف بعد ذلك
:)

جزاكم الله خيرا على الزيارة
(F)

Mo3Az said...

حسام باشا

ازيك يا حبيبى
واحشنى
اخبارك واخبار المزاكرة ، شد حيلك
وادعيلى معاك

نورتنى يا جميل
(F)

Unknown said...

نفس المشكلة تحصل معي يا معاذ

بالذات مواعيد القطار

تقريبا كل القطارات اللي ركبتها بالحقها بالعافية

والسنة دي في قطارين فاتوني مع اني كنت حاجز فيهم

ربنا ييسر ونتغير

shaimaa elgarhy said...

والله العظيم وانا بقراء البوست ده حسيت ان حضرتك بتتكلم عنى

لانى تقريباً مريت بنفس المشكله دى وحاسه بيك انت اد ايه متالم منها

وفعلا انا خسرت حاجات كتير جدا بسبب المشكله دى


وحتى والله موقف الحاضرة ده برضه حصل معايا

واصريت انى اروح فعلا المحاضرة واحجز انا الاماكن لصحابى بدل ماهما اللى كانوا بيحجزوا لى المكان

المهم عايزة اقولك ان الوقت فعلا شئ هنحاسب عليه

وعشان كده اقضل الاعمال عند الله الصلاة على وقتها
ولو كان الامر هين ماكنش يبقى افضل حاجه عند الله سبحانه وتعالى

جزاك الله خيراً اخى واسال الله لنا ولكم الثبات

shaimaa elgarhy said...

والله العظيم وانا بقراء البوست ده حسيت ان حضرتك بتتكلم عنى

لانى تقريباً مريت بنفس المشكله دى وحاسه بيك انت اد ايه متالم منها

وفعلا انا خسرت حاجات كتير جدا بسبب المشكله دى


وحتى والله موقف الحاضرة ده برضه حصل معايا

واصريت انى اروح فعلا المحاضرة واحجز انا الاماكن لصحابى بدل ماهما اللى كانوا بيحجزوا لى المكان

المهم عايزة اقولك ان الوقت فعلا شئ هنحاسب عليه

وعشان كده اقضل الاعمال عند الله الصلاة على وقتها
ولو كان الامر هين ماكنش يبقى افضل حاجه عند الله سبحانه وتعالى

جزاك الله خيراً اخى واسال الله لنا ولكم الثبات

أسيرة said...

يعني مفيش حد مرتاح .. لا المُلتزم بالمواعيد مرتاح و لا غير المُلتزم

المُلتزم بمواعيده زي حالاتي بيعاني لأنه بيسعى يصل مثلا لمكان مُعين في وقت مُعين علشان يقابل ناس و وجه المُعاناه في إنه يروح ( في المعاد ) و يستنى ربع ساعه أو أكتر أو أقل لغاية ما الناس تيجي


و بكده يكون مُضطر إنه يروح متأخر شويه على ما الناس تتجمع براحتها
خاصة لو كان مكان التجمع في مكان عام أو محطه مثلا أو شارع ما


تذكرة ::بإخوانا و أهلنا في المُحاكمات العسكرية
إن الله إشترى من المؤمنين أنفسهم و أموالهم بأن لهم الجنه
نحسبهم كذلك و لا نُزكي على الله أحدا

 

Counter From POQbum .com